Kindercentrum Wijkie heeft mij gevraagd om een aantal beeldende lessen te geven rond het thema pesten omdat daar in dezelfde periode aandacht aan werd besteed binnen het kindercentrum.
De 1e les hadden de kinderen al zelf bedacht: een droomwereld tekenen of schilderen.
Afgelopen donderdag op 17 oktober heb ik de 2e beeldende les gegeven aan de kinderen bij Wijkie Schiebroek.
Ik heb de 1e les aangegrepen als aanleiding voor de 2e les. Pesten of gepest worden bevindt zich natuurlijk aan de andere kant van het spectrum als de droomwereld die de kinderen gemaakt hadden. Op welke manieren kan een kunstenaar in zijn werk laten zien dat er iets naars gebeurt? Kunnen jullie laten zien wat er met je droomwereld gebeurt als je gepest wordt?
Het proces en de resultaten waren verrassend.
"Ik vind het helemaal niet leuk om mijn tekening lelijk te maken, het was mijn eerste echte kunstwerk." Maar het is nog steeds een goed kunstwerk, of niet? En je kunt er weer mooie plaatjes overheen plakken. "Nee, het is helemaal verpest." Oke, maar ik wil hem toch ophangen, goed?
Samen bespreken hoe het nu verder moet met het kunstwerk.
Vertel eens over deze tekening? Gebeuren er meer nare of meer mooie dingen? "Meer vervelende dingen."
Moet dat zo? " Ja, want als je gepest wordt is dat helemaal niet leuk."
(Rousseau). Zie je dit donkere schilderij? Is dat een vrolijk of een niet zo-vrolijk schilderij?
Een aantal collages:
1e les 2e les
Detail:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten